Politik

Sverige behöver bli mer jämlikt. Vi vill bygga ett samhälle för alla – inte bara för de rikaste. Här kan du läsa mer om Vänsterpartiet och vår politik i MotalaRegion Östergötland och Sverige

Vänsterpartiet i Motala

Motala kommun behöver ställa om. Vi blir fler äldre i behov av vård och fler yngre i behov av skola, samtidigt som vi blir färre i arbetsför ålder som tjänar in pengar till välfärden genom att betala skatt.

Motala är inte ensamma om den här utmaningen. Demografin är en förklaring, den nationella skattepolitiken en annan. De generella statsbidragen till kommunerna har minskat och i stället används pengarna till att sänka skatten för de allra rikaste och bidrag till samma grupp i form av rut-, rot- och ränteavdrag utökas. Den här utvecklingen vill vi balansera på lokalt plan, genom att satsa på en bra, stark och tillgänglig välfärd som kan utjämna de senaste årens växande klassklyftor och ojämlikhet.

De andra partiernas lösningar bygger på luftslott om effektiviseringar i mångmiljonklassen varje år, och kraftiga nedskärningar i välfärden. Men vi kan inte bromsa oss ur en uppförsbacke. Visst finns det effektiviseringar att göra, men för att de ska fungera behöver personalen, proffsen, få vara mer delaktig. Och visst finns det onödiga utgifter att minska på, som exempelvis politikerarvoden. Men vi kan inte kallt räkna med att välfärdsarbetarna ska kunna leverera mer varje år, samtidigt som resurser i form av såväl pengar som medarbetare dras in.

Vi anser att Motala kan bättre och att Motalaborna förtjänar bättre. Därför väljer vi att satsa och investera, för att skapa ett hållbart, inkluderande, tryggt och jämlikt Motala, med en starkare välfärd och en livskraftig landsbygd.

Mål- och resursplan 2023
– för ett jämlikare Motala

I vår budget (mål- och resursplan) för 2023 satsar vi på reformer för ett jämlikare Motala:

Stoppa plundringen av välfärden
  • Vård, inte vinst
  • Äldreomsorg i kommunal regi
Bygga för framtiden
  • Solceller på kommunala byggnader
  • Fler billiga hyresrätter
  • Klimatvänligt byggande
Fördela rättvisare
  • Låginkomstskydd barnomsorgen
  • Sänkta politikerarvoden, ökat politiskt engagemang
  • Minska den digitala klyftan
  • Bredbandsutbyggnad
Förbättra arbetslivet
  • Jämställda löner
  • Införliva personalpolitiska programmet
  • Matcha utbildning mot behov
  • Tryggare anställningar
  • Renodla omsorgen
  • Fortsätt integrationsprojekt
  • Underlätta validering
Skapa en tryggare uppväxt
  • Mobilt fritidsteam
  • Trygga omklädningsrum
  • Mer personal och mindre grupper
  • Stärk elevhälsan
  • Värna barnomsorg och lågstadium på landsbygden
Erbjuda ett rikare liv för alla
  • Öppen scen i stadsparken
  • Kulturhus i centrum
  • Satsa på kulturen

Läs gärna hela vårt budgetförslag här!

Valplattform 2022

Inför valet 2022 tog vi fram en valplattform med förslag och visioner för mandatperioden 2023-2026.

Om förslagen i valplattformen

Hela valplattformen

Lättläst version av valplattformen

Vänsterpartiet i Region Östergötland

En sjukvård för alla – före privatiseringar och nedskärningar, en kollektivtrafik för alla – med sänkta priser för resenärer och utbyggnad på landsbygden och en region för alla – genom att stötta och hjälpa företagen på landsbygden. Det är Vänsterpartiets budskap i Region Östergötland.

Vänsterpartiet i Östergötland

Vänsterpartiet i Sverige

Ett Sverige för alla – inte bara för de rikaste. Vänsterpartiet vill inget mindre än allas frihet. Frihet från våld och fattigdom. Frihet från diskriminering och rasism. Frihet till våra kroppar och till vår kärlek. Frihet för barn att växa upp i trygghet och få den kunskap och det stöd som behövs för att utveckla just deras förmågor. Frihet till ett gott och meningsfullt arbetsliv med bra lön. Frihet till en värdig och innehållsrik ålderdom med rättvis pension. Frihet att leva och utvecklas i en hållbar värld.

Vänsterpartiets politik från A till Ö

Vänsterpartiets nationella partiprogram