sida

Lättläst

Här kan du läsa
om Vänsterpartiet Motala
på lättläst svenska.

Materialet är framtaget inför valrörelsen 2022.

Vänsterpartiet tycker
att alla i Motala ska ha det bra.

Vi vill inte
att några ska vara jätterika
och några andra jättefattiga.
Då blir det för stor skillnad
mellan människor.

Vänsterpartiet tycker
att välfärden är viktig.

Med välfärd menas till exempel
skolor, sjukhus,
äldreomsorg och socialtjänst.

När du behöver hjälp
så ska samhället hjälpa dig.
Det är välfärd.

Vänsterpartiet tycker
att välfärden ska skötas
av kommunen,
inte något företag
som vill tjäna pengar
på den som behöver hjälp.

Välfärden är din och min
för vi har betalat för den
när vi har betalat skatt.

Om Vänsterpartiet får bestämma
så kommer vi att göra välfärden bättre.

 

Miljö

Vänsterpartiet tycker inte
att det bara är upp till dig eller mig
att göra miljön bättre.

Staten och kommunen
har mer pengar
och kan göra större förändringar
som är bra för miljön.

Till exempel vill Vänsterpartiet
att kommunen sätter upp solceller
på alla byggnader som de äger i Motala.
Då kan vi skapa egen el från solenergin
som inte skadar jorden.

 

Skola

Alla barn har rätt
att få lära sig saker.

Barn kan lära sig på olika sätt.
Barn som behöver stöd
eller hjälpmedel ska få det.

Det går för många barn
i samma grupp på skolorna.
Det är jättedåligt
för både barnen
och för de som jobbar med barnen

Vi vill att barngrupperna ska bli mindre
och att fler ska jobba i skolan.

 

Jämlikhet

Vänsterpartiet tycker
att alla i Motala ska ha det bra.
Vi vill göra samhället
mer rättvist, mer jämlikt.

Det ska bli lättare
att hitta någonstans att bo
även om du inte har så mycket pengar.

Och den som behöver jobba
på kvällar, nätter och helger
ska få hjälp att ta hand om barnen då.

Många män är dumma mot kvinnor.
Kvinnojouren hjälper de kvinnorna.
Därför vill vi att kommunen
ska hjälpa Kvinnojouren mer.

 

Integration

Många människor
måste fly från sitt hemland
för att de inte har det bra där.
Några av dem kommer till Motala.

Vi vill att alla som bor i Motala
ska känna sig hemma här
och ha det bra.

Vi vill att all ska få hjälp
att få ett jobb
och att barnen ska få gå i skolan.

 

Landsbygd

Vänsterpartiet tycker
att de som bor på landsbygden
ska ha det lika bra som de som bor i staden.

Det måste finnas skola, aktiviteter
och internet.

Kommunen ska hjälpa landsbygden
att bygga fler hus
så att fler kan bo på landsbygden.

 

Personalen

De som jobbar för Motala kommun
har ett jätteviktigt jobb.

De tar hand om barn, gamla och sjuka.
Och de hjälper familjer som har det svårt.
Det kan ibland vara väldigt jobbigt.

Därför tycker Vänsterpartiet
att de ska ha det riktigt bra
när de gör sitt viktiga jobb.

 

Fritid

Att få göra roliga saker
på fritiden
är viktigt för alla.

Till exempel spela teater, sporta,
göra musik eller dansa.
Det är sådant som kallas för kultur.

Vänsterpartiet vill skapa fler ställen
där alla i Motala
kan göra sådana saker.

 

Jobb

Det finns många bra företag
i Motala.
Vi tycker att kommunen
ska köpa det som behövs av dem.

Om någon inte haft ett jobb
på jättelänge
tycker Vänsterpartiet
att kommunen ska hjälpa till extra mycket.

För att alla lättare ska få ett jobb
vill vi att det ska startas
mer utbildningar i Motala
så att man kan lära sig något nytt
som behövs för att få ett jobb.

 

Omsorg

Vi tycker att den som är gammal
och behöver hjälp
ska få det så tryggt som möjligt.

De som jobbar med de äldre
ska inte lägga tid
på annat än att ta hand om de gamla.

Vi tycker också
att de ska ha tid
att lyssna och prata
med de gamla.

 

Demokrati

Alla i Motala
ska kunna leva som de vill,
tycka som de vill
och göra det de vill.

Att inte vara som alla andra
ska aldrig hindra någon från det.

Det är viktigt
att alla får säga
vad de tycker.

Det är det som är demokrati.

Det är extra viktigt
att alla som får
är med och röstar
vem som ska bestämma
i Motala
efter valet.

Dela den här sidan:

Kopiera länk