• Vänstern lämnar...

Vänstern lämnar ”Solidariskt Motala”

På partiets senaste medlemsmöte lyftes missnöje över hur Vänsterpartiet osynliggörs i Solidariskt Motala och hur flera viktiga frågor inte får tillräckligt utrymme.
– När medlemmar och väljare reagerar, då agerar vi, säger gruppledare Peter Karlberg.

Trots att Vänsterpartiet ökade i senaste valet så räckte det inte till en fortsatt majoritet tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet, som tappade rejält. I september 2018 kom partierna överens om en valteknisk samverkan.
– Utan S hade vi inte haft möjlighet att delta i kommunstyrelsens och nämndernas arbete – och utan oss hade S suttit i tröstlös minoritet i desamma. I och med avtalet kring den valtekniska samverkan får vi, liksom de mindre partierna i alliansen, möjlighet att få insyn och delta på ett mer aktivt sätt, säger gruppledare Peter Karlberg.

Något politiskt samarbete i opposition var till en början inte aktuellt men innan platserna fördelades stod det klart att S och MP ville att begreppet Solidariskt Motala skulle leva vidare och att gemensamma budgetar skulle läggas fram under mandatperioden. Detta formulerades i ett samverkansavtal som motvilligt undertecknades av vänstern strax innan nämndrepresentanterna valdes i fullmäktige i december 2018.
– Vi har med platserna viss, men begränsad, möjlighet att påverka. Men samverkansavtalet har också inneburit att vi fått backa på flera, för oss, viktiga frågor som hamnat i skuggan av Solidariskt Motalas gemensamma ställningstaganden. När vi nu blir ett självständigt oppositionsparti kan vi bli tydligare med vad vi i såväl majoritet som opposition prioriterar. Det är helt enkelt dags att vi tar ansvar för det förtroende vi fått av väljarna, säger Rebecca Roxvret, fullmäktigeledamot och ersättare i kommunstyrelsen.
– Vi hoppas samtidigt på att även fortsättningsvis kunna samarbeta med S och MP i sakfrågor där vi är överens, säger Peter Karlberg.

I och med beskedet väljer Vänsterpartiet att avbryta samverkansavtalet, vad som händer med det valtekniska avtalet är ännu oklart.
– Vi sitter gärna kvar på de platser vi valts till. Om S och MP vill agera i den frågan får det stå för dem, säger Rebecca Roxvret.

Vänsterpartiet kommer fortsätta att kämpa för välfärden, och meddelar att de inte köper alliansens mantra om att vi helt enkelt inte skulle ha råd med en bra välfärd för alla.
– Regeringen anser sig ha råd att lägga miljarder på skattesänkningar för de allra rikaste och utöka RUT-bidraget till överklassen. Att i samma andetag påstå att det inte finns pengar att skjuta till för att stötta kommunernas ökade kostnader för skola och äldreomsorg är magstarkt. Det finns pengar, och de bör gå till kommunerna för att vi inte ska behöva välja mellan sämre välfärd och skattehöjningar, säger Peter Karlberg.