• Vad var det vi ...

Vad var det vi sa om Nämndemansgatan?

För ett par år sedan drev allianspartierna i Motala, med stöd av Sverigedemokraterna, igenom att äldreboendet på Nämndemansgatan skulle skötas av externa, privata, utförare. Vänsterpartiet motsatte sig detta och hävdade att det självklart ska vara kommunen som sköter äldreomsorgen.

Upphandlingen slutade med att vårdbolaget Attendo blev utförare. Och nu ser vi konsekvenserna! Varken lokaler eller personal var klara och förberedda när verksamheten drog igång och nu, efter mer än ett års tid, kommer upprepade klagomål på hur Attendo sköter omvårdnaden av de boende på Nämndemansgatan. Socialnämnden har redan gett företaget ett formellt klagomål utan att det lett till någon märkbar förändring.

Både personal och anhöriga har gjort anmälningar till IVO (Inspektionen för vård och omsorg) för brister i verksamheten och Arbetsmiljöverket har fått ett antal anmälningar när det gäller arbetsmiljön på boendet.

Vänsterpartiets uppfattning är att vård, omsorg och skola inte ska bedrivas av aktiebolag, vars primära uppgift är att ge så stor avkastning som möjligt till ägarna. Nämndemansgatan är ännu ett exempel på vart detta leder!

Anders Andersson (V), ledamot i socialnämnden i Motala