Personalen i Motala kommun

PERSONALEN I MOTALA KOMMUN
– för att de förtjänar bättre

Sjukvård på arbetstid

För den som lider av psykisk eller fysisk sjukdom men inte är sjukskriven kan det vara svårt att få ihop arbetslivet med läkarbesök, behandling eller rehabilitering. För att hinna med det blir lösningen ofta att personen får ta av sin semester, gå ner i arbetstid eller ta flexledigt och arbeta in timmarna. Detta bara för att hinna med att ta hand om sin hälsa. Det är naturligtvis inte rimligt och något kommunen som arbetsgivare kan hantera betydligt bättre. Vi vill därför att det tas fram ett system som möjliggör för kommunanställda att sköta sina sjukvård på arbetstid, utan att varken behöva arbeta in tid eller pengar.

Sänkt arbetstid, samma lön

Att sänka normalarbetstiden är ett långsiktigt mål för vårt parti. Det ökar den upplevda hälsan, höjer kvaliteten i verksamheten, sänker sjukskrivningstalen, minskar behovet av vikarier, underlättar möjligheten att rekrytera och behålla kompetent personal, underlättar i borttagandet av delade turer och ger personalen mer tid för fritid, egen fortbildning och mer tid med familj och vänner. Det är över hundra år sedan åtta timmars arbetsdag började införas, nu är det dags att vi tar framtiden till Motala. Vi vill börja med att införa sänkt arbetstid med bibehållen lön på en enhet inom förskolan och en inom äldreomsorgen. Detta ska noga följas upp och utvärderas. Vi vill också att kommunen tittar mer på andra typer av arbetstidsmodeller och arbetstidsinnovationer.

Jämställda löner

Vi vill att det utreds närmare hur kvinnodominerade yrken i kommunen värderas i förhållande till de mansdominerade, samt skillnader i erbjuden anställningsgrad. Detta utifrån att otrygga arbetsvillkor, bristande arbetsmiljö och lågt löneläge oftast återfinns i kvinnodominerade yrken. För att snarast rätta till de avvikelser som framkommer ska en åtgärdsplan omgående tas fram.

Större personalinflytande

Såväl chefer som andra medarbetare bland befintlig personal besitter en oerhörd kompetens. Den behöver vi ta tillvara på! Vi vill se fler former av medarbetarinflytande, inte minst när det gäller att ta fram idéer på nya, effektivare arbetssätt. Det är viktigt att de som berörs också är de som har möjlighet att påverka – för det är de som är proffsen.

Friskvård på arbetstid

Vi tycker att nuvarande friskvårdsbidrag är bra men vi skulle även vilja erbjuda kommunens anställda möjligheten till friskvård på arbetstid ,som ett komplement. På så vis kan vi förebygga ohälsa bland personalen.

Införliva personalpolitiska programmet

Det finns ett bra personalpolitiskt program som bland annat lyfter viktiga delar som kompetens– och karriärsutveckling, mångfald och arbetsmiljö. Vi vill säkerställa att medarbetarna upplever att programmet också stämmer överens med verkligheten genom regelbundna uppföljningar med just medarbetare.

Erbjud arbetskläder

Flera av kommunens yrkesgrupper är beroende av anpassade arbetskläder, inklusive skor, under sin arbetsdag. Vi vill säkerställa att all personal får det behovet tillgodosett av kommunen. Detta ska naturligtvis inkludera vikarier och personal i poolverksamhet.

Uppmuntra personalkooperativ

Ett ökat inflytande på jobbet tror vi leder till lägre sjukfrånvaro och större arbetsglädje. Vi tror också att det kan leda till att nya och bättre arbetssätt kan växa fram, något som kommunen med fördel kan inspireras av. Därför vill vi uppmuntra personal att bilda personalkooperativ och underlätta för att fler sådana verksamheter kan bli verklighet.