Miljö & klimat

MILJÖ & KLIMAT
– för ett hållbart Motala

Klimatvänligt byggande

Byggnation av hus och uppvärmning av dessa är en utsläppspost som kommunen har stor möjlighet att påverka. Vi vill ställa tydligare krav på klimateffektivitet vid upplåtande av mark och framöver vill vi att mer byggs i trä.

Ätbar park

Vi vill att det anläggs en ätbar park där kommuninvånarna kan odla och plocka frukt, bär och grönsaker. Parken kan ge Motalaborna inspiration och information och påminna om att maten är en naturresurs, inte någonting som bara finns på butikshyllorna. Den kan även fungera som en mötesplats och ett utomhusklassrum där elever kan lära sig vilka bär och frukter som är ätbara.

Levande centrum

Vi vill se ett centrum fullt av liv, inte avgaser. Därför vill vi att Stora torget omvandlas till en levande plats för uteserveringar, torghandel, lek och fest. Vi vill begränsa antalet parkeringsplatser i stadskärnan. Självklart ska plats finnas att parkera för de som av olika anledningar har svårt att röra sig längre sträckor. Men för de flesta vill vi i stället erbjuda bättre planerade parkeringsplatser, i form av parkeringshus, i anslutning till centrum. På så vis kan vi undvika frustrerad söktrafik i stadskärnan vilket skapar en fräschare och tryggare miljö för alla som vistas i vår stad. Det uppmuntrar även besökare att bli kvar i centrum lite längre – och kanske ta en fika eller kika i fler affärer i stället för att bara utföra ett ärende.

Solceller på kommunala byggnader

Vi vill utreda vilka nuvarande kommunala byggnader som kan vara lämpliga att utrusta med solceller. Ju fler och ju förr desto bättre.

Klimatsmart resande

För att fler ska välja cykel framför bil krävs trygga och väl utbyggda cykelvägar, därför vill vi satsa särskilt på det. Detta ska gå före att underhålla biltrafikerade vägar i tätorten. Transporter med cykel är väldigt miljövänliga, och dessutom bra för hälsan.

Ekologiskt och närproducerat

Vänsterpartiet anser att Sverige ska vara självförsörjande på livsmedel. Vi vill lokalt stärka stödet till ekologiskt jordbruk och verka för att produktion, förädling och distribution av mat ska ske närmare oss som ska köpa och äta den. Vi vill att maten inom offentlig sektor ska vara ekologisk och närproducerad. Genom att se över hur vi genomför upphandlingar kan vi göra det möjligt.

Fler ängsmarker

Människan är beroende av tjänster från naturen, som skapas och möjliggörs av den biologiska mångfalden. Vi vill anlägga mer ängsmark i kommunen som bidrar till ökad biologisk mångfald genom en genomtänkt skötsel av gator, parker och kommunägd mark. Vi vill också aktivt gynna pollinatörer genom bland annat insektshotell och bifoderväxter i offentliga planteringar.

Värna Vättern

Vättern är Europas femte största sjö och unik genom sin höga vattenkvalitet och sitt särpräglade djurliv. Att värna Vättern är viktigt för att den har ett värde i sig själv, men också för att klara klimatförändringarnas konsekvenser på kort och lång sikt. Därför kommer vi ständigt att bevaka och stävja militärens och gruvindustrins påverkan på vår viktiga dricksvattentäckt.