Landsbygd

LANDSBYGD
– för att hela Motala ska leva

Värna landsbygdsskolorna

Att ha möjlighet att hämta och lämna de minsta barnen i en förskola eller skola nära hemmet tror vi är det bästa för såväl familjen som landsbygdsorten. Det ger barnen en möjlighet att lära känna blivande lekkompisar i närområdet och det ger föräldern en möjlighet att åka kollektivt till arbetet. För landsbygdsorten som sådan är det rent av avgörande för ortens fortlevnad och utveckling att förskola och skola, särskilt för de yngre åldrarna, blir kvar. Därför vill vi säkerställa att landsbygdsorterna får ha kvar sin barnomsorg och sitt lågstadium.

Bättre samåkningsmöjligheter

Vi vet att de flesta som bor på landsbygden idag inte jobbar där de bor. Därför är en levande landsbygd beroende av en fungerande kollektivtrafik eller andra miljövänliga alternativ. Därför vill vi utreda möjligheterna till parkering för samåkningsfordon på flera av orterna. Vi vill även utreda möjligheten att införa ett kommunalt finansierat stöd för samåkning.

Utökad kommunal service

Vi vill utöka biblioteksbussen uppdrag till att bli en mobil servicepunkt – där verksamheten kommer till landsbygden och inte tvärtom. Där invånare till exempel kan hämta information och blanketter. Vi tror att det är viktigt att politiker, tjänstepersoner och ambassadörer följer med bussen för att minska avståndet till boende på landsbygden. På så sätt kan invånare på landsbygden lättare få svar på frågor, lämna synpunkter och få en dialog med kommunen.

Bredbandsutbyggnad

Att kommunens alla delar har tillgång till stabilt bredband är absolut nödvändigt ur tillgänglighets– och demokratiperspektiv. Tyvärr är inte marknadskrafterna starka nog för att försörja landsbygdens behov så därför anser vi att kommunen ska gå in och säkerställa att det blir av.

Skolskjuts för gymnasieelever

När kollektivtrafiken inte erbjuder möjligheter för gymnasieelever på landsbygden att ta sig till skolan ska kommunen erbjuda dem att resa med kommunens skolskjutsar.

Fler boende utanför staden

Tillväxt Motalas uppdrag från kommunen att marknadsföra Motala som bostadsort har varit fokuserat på stadskärnan. Vi tycker att det är dags att de även marknadsför boendet på vår attraktiva landsbygd.

Bygga ut landsbygden

Vi vill se utökad byggnation på fler landsbygdsorter och därför bör kommunen handlägga ansökningar om sådana extra skyndsamt. Fler dialoger med byalag bör också hållas kring områden där kommunen kan bistå med exempelvis sanering eller andra nödvändiga åtgärder för att möjliggöra byggande av nya bostäder.

Tågstopp i Godegård

Möjligheten att resa kollektivt behöver stärkas på landsbygden, därför kommer vi att arbeta aktivt för ett tågstopp i Godegård. Något som skulle kunna bidra till ett rejält lyft för orten.