Jämlikhet & jämställdhet

JÄMLIKHET & JÄMSTÄLLDHET
– för ett Motala för alla

Kommunal bostadsförmedling

Vi vill att det ska finnas en kommunal bostadsförmedling i Motala. En sådan skulle bidra till en mer rättvis och jämlik fördelning av bostäder genom ett gemensamt kösystem och tydliga regler som gäller lika för alla. För att det ska fungera behöver flera fastighetsägare i Motala medverka och bidra för att vi ska kunna få till en bättre fungerande bostadsmarknad i Motala kommun.

Stötta Kvinnojouren

Mäns våld mot kvinnor är ett av våra största samhällsproblem. Var tredje vecka dödas en kvinna av en man. Pandemin har bidragit till en ökning av våldet. Motala kvinnojour, och kvinnorna som de kämpar för och med, förtjänar ett stabilt stöd från kommunen. Vi vill se ett femårigt avtal som utgår från Kvinnojourens erfarenhet och kunskap och där ett närmare samarbete sker kring kunskapsspridning om mäns våld mot kvinnor. Ingen kvinna ska behöva fara illa, eller dö, för att hon är kvinna.

Kvällis, nattis och helgis

För att alla ska ha samma förutsättningar att arbeta behöver kommunen erbjuda barnomsorg på kvällar, nätter och helger, och det även med kort varsel. Det är inte rimligt att vissa, som arbetar pass andra har möjlighet att välja bort, ska lösa barnomsorgen på egen hand genom släkt och vänner. Eller behöva tacka nej till ett arbete. Därför vill vi satsa på att möjliggöra flexibel barnomsorg på kvällar, nätter och helger för att hjälpa fler föräldrar att få ihop vardagspusslet.

Gratis mensskydd på skolorna

Vi vill se till att mensskydd finns tillgängligt kostnadsfritt på alla skolor, framförallt hos elevhälsan. Att ungdomar får en naturlig kontakt med elevhälsan är något väldigt positivt. Det ökar chanserna att de vet vart de ska gå om de har andra frågor kring sex, samlevnad samt fysisk och psykisk hälsa. Mens ska inte heller vara en klassfråga. Att kostnadsfritt kunna få tillgång till mensskydd för unga bidrar till att utjämna sociala och ekonomiska skillnader och ger därmed en mer jämlik hälsa.

Bekämpa macho- och hederskultur

Vi vill stärka arbetet med att bekämpa farliga och destruktiva macho– och hederskulturer. Genom uppsökande verksamhet i skolor vill vi att diskussioner lyfts om skadliga normer bland män. Vi vill även erbjuda män med olika typer av farliga och destruktiva beteenden ett bättre stöd för att bryta dessa.

Låginkomstskydd i barnomsorgen

Vi har i dag en maxtaxa inom barnomsorgen, som innebär att höginkomsttagare får en rejäl rabatt på avgiften. Vi vill införa ett låginkomstskydd som ger hushåll med en låg inkomst får en lägre barnomsorgsavgift. Det är rättvist och det ger barnfamiljer som har det särskilt tufft bättre förutsättningar.

Fler billiga hyresrätter

Vi vill se till att det byggs fler hyresrätter med rimliga hyror som vanligt folk har råd att betala. För att stimulera det vill vi att kommunen ställer krav på att de som vill bygga i Motala bygger bostäder med väsentligt lägre hyra än den genomsnittliga hyran för nybyggda lägenheter, på delar av marken.

Behåll Platen som stiftelse

Att bostadsstiftelsen Platen är och förblir en stiftelse är viktigt för Motala. Alla människor ska ha möjlighet att leva i bra bostäder till rimliga kostnader i en trygg boendemiljö, och detta är allmännyttan i form av bostadsstiftelsen Platen en garant för. Vi kommer att strida för att hyresgästernas samlade tillgångar inte säljs ut för att finansiera andra kommunala syften.

Dela den här sidan: