Fritids- kultur- & idrottsliv

FRITIDS- KULTUR- & IDROTTSLIV
– för ett rikt och tryggt liv i Motala

Kulturhus i centrum

Det är ont om sociala mötesplatser i Motala och sedan Hallen försvann från stadskärnan saknas ännu en. Vi ser därför behovet av att tillskapa en ny och vill gärna göra det i form av ett kulturhus i centrum. En samlingsplats för exempelvis teater, musik, utställningar, dans och film. Där ung som gammal och nyfiken som erfaren kan mötas. Vi har en vision om att vårt centrum, tillsammans med våra satsningar på en levande stadskärna, ska bli en plats för upplevelser och en gemensam mötesplats för alla Motalas invånare.

Skatepark för spontanidrott

Vi vill se över möjligheterna att skapa en skatepark i centrala Motala. En plats där såväl spontanidrott som mer avancerad träning och åkning kan möjliggöras. En plats som kan locka gammal som ung, Motalabo som besökare. En plats där människor kan mötas och som uppmuntrar rörelse. Vi tror på att involvera aktiva inom skateboard, BMX och andra spontanidrotter vid utformandet av skateparken.

Öppen scen i stadsparken

Motala har haft ett rikt kulturliv. Inte minst inom musiken och där särskilt bland ungdomar. I viss mån finns det fortfarande starka krafter i föreningslivet och det lokala näringslivet som gör sitt för att låta kulturen flöda. Men vi saknar de spontana kulturyttringarna. En öppen scen i stadsparken skulle kunna bidra till ett mer aktivt kulturliv bland unga. Scenen skulle vara öppen för alla och alltid gratis.

Sänkt avgift till Kulturskolan

Den verksamhet som Kulturskolan byggt upp har visat sig oerhört betydelsefull för såväl barn som familjer i Motala och förtjänar att utvecklas. Den tidigare låga avgiften ledde till en tydlig ökning av anmälningar från socioekonomiskt svaga områden. Det är en positiv utveckling som vi vill ska fortsätta. Därför vill vi sänka avgiften till Kulturskolan.

Mobilt fritidsteam

Vi vill utreda hur ett mobilt kultur- och fritidsteam som når alla delar av kommunen skulle kunna förverkligas. Vi vill att det bemannas med fältare, kuratorer och fritidsledare som kan möta, aktivera, inspirera och fånga upp alla kommunens ungdomar. I dialog med socialtjänst, skola och polis ska teamet vara särskilt närvarande för de ungdomar som mest riskerar att hamna snett.

Satsa på kulturen

Kultur har betydelse för människors livskvalitet och hälsa. Den återspeglar samhället och har en förändrande kraft. Kultur ska vara lätt att uppleva och utöva, oavsett plånbok, bostadsort eller funktionsvariation. Under mandatperioden har en gedigen utredning gjorts av idrottsföreningarnas framtida behov. Vi anser att det nu är dags för kulturens behov att utredas och prioriteras i samma omfattning.

Dela den här sidan: