Demokrati & inflytande

DEMOKRATI & INFLYTANDE
– för ett engagerat Motala

Normkritik, genus och jämställdhet

Såväl kommunens personal som politiker måste ha mer kunskap om normkritik, genus och jämställdhet. Det är en förutsättning för ett aktivt arbete mot diskriminering och för inkludering. Därför vill vi genomföra en utbildningssatsning där dessa ämnen tas upp. Unga ska få lära sig om sex och relationer i skolan och inte av porr. Frågor som samtycke och hedersrelaterat våld bör vara återkommande diskussionsämnen. Redan i förskolan är det avgörande att personalen är medvetna om stereotypa könsroller och aktivt stöttar alla barn i att utforska och upptäcka sina intressen – fria från dömande utifrån samhällets normer.

Inrätta ett ungdomsråd

Många av de beslut som tas politiskt idag påverkar ungdomar utan att de har en möjlighet att föra fram sina frågor och åsikter. Det kan vara frågor som berör t.ex. skola, fritid och kultur. Ett ungdomsråd skulle fungera som en referensgrupp och till och med remissinstans för ungdomsrelaterade frågor. Det skulle också vara ett sätt för ungdomar att samla idéer, åsikter och frågor för att föra fram till politikerna. Det ger möjlighet för ungdomar att få inflytande och vara delaktiga i demokratifrågor.

Minska den digitala klyftan

I en allt mer digitaliserad värld ställs allt större krav på den digitala kompetensen, och tillgängligheten. För att alla medborgare ska kunna ta tillvara på fördelarna med tekniken vill vi att kommunen tar ett större ansvar för att säkerställa såväl bredbandsutbyggnad som den digitala kunskapen. Här har bibliotekspersonal redan gått i bräschen men det är dags att vi också tillför mer resurser för detta.

Sänkta löner till politiker

Att ägna sig åt politik ska inte komma av en strävan att tjäna pengar. Arvodet som kommunens heltidspolitiker får är dubbelt så stort som medelinkomsten för de anställda i kommunen. Därför vill vi sänka politikerarvodena, rejält. Vi vill dessutom omfördela pengar så att fler kan delta i politiken. Genom att exempelvis förlägga möten på tider då fler kan vara ifrån sina arbeten och lösa barnomsorgen sänker vi trösklarna för människor att delta i det demokratiska arbetet. Mer demokrati för pengarna helt enkelt.

Utvecklad medborgardialog

Vi vill utveckla formerna för dialog mellan de folkvalda och folket, även mellan valåren. Det kan till exempel göras genom medborgardialoger i olika områden. Kampen för en fördjupad demokrati kan inte skiljas från kampen mot orättvisor i samhället. Vi vet att ojämlika strukturer innebär att deltagandet i demokratin också är ojämlikt.