• Ett jämlikt Mot...
inlägg

Ett jämlikt Motala – Vänsterpartiets budgetalternativ

ETT JÄMLIKARE MOTALA ÄR ETT STARKARE MOTALA

Så heter Vänsterpartiets förslag till kommunbudget för kommande år. Förslaget blev klart och är inlämnat idag, torsdag.

I budgeten fokuserar vi på viktiga framtidsfrågor och jämlikhetsfrågor. Barn och ungdom får mer resurser, personer med svag ekonomi får särskilda stöd. Och för pensionärerna föreslår vi billigare kollektivtrafik.  Totalt 14 förbättringsområden har vi pekat ut.

Dessvärre kostar detta en del – cirka 50 miljoner – och eftersom den borgerliga regeringen verkar ta sin hand från den kommunala välfärden tvingas vi föreslå en skattehöjning på 50 öre. Det innebär cirka 150;-/månad om månadslönen är 30 000;-.

Mot detta står den borgerliga budgeten. Här hittar man inga som helst konkreta satsningar, endast neddragningar. Kulturverksamheten skall reduceras, Arbetsmarknadsenheten och SFI likaså, och vuxenutbildningen. Till detta lägger man ett krav på allmänna effektiviseringar i olika verksamheter, med 45 miljoner. Å andra sidan föreslår man inga skattehöjningar.

Klicka på bilden nedan för att läsa hela budgetförslaget:

Dela den här sidan: