Förskola & skola

FÖRSKOLA & SKOLA
– för en tryggare generation Motalabor

Motverka marknadsskolan

Marknadsskolan dränerar inte bara kommunens ekonomi, den bidrar även till ökad segregation bland barn och unga. Därför kommer vi att kämpa för att hålla Motala fritt från vinstdrivna skolföretag. Den närmsta skolan ska vara den bästa skolan, för alla.

Mer personal och mindre grupper

I skolan är det viktigt att det alltid finns tillgängliga vuxna för att skapa en trygg pedagogisk miljö som ger alla möjlighet att växa. För att kunna erbjuda det behövs mer personal. Vuxna som ser varje individ och dess förutsättningar och behov kan vara skillnaden mellan en avklarad grundskola och ett utanförskap.

Trygga omklädningsrum

När så gott som alla barn och ungdomar har en mobiltelefon med kamera i finns en uppenbar risk för kränkningar. Den mest otrygga delen av en skola är omklädningsrummen och vi vet att många elever låter bli att duscha efter idrottslektionen av just den anledningen. Därför vill vi utreda kostnaden för att alla omklädningsrum på skolorna i Motala kommun har separerade duschar där varje barn och ungdom får sin personliga integritet tillgodosedd.

Stärk elevhälsan

Att vara ungdom har alltid varit utmanande. Men idag är det kanske svårare än någonsin där en ständigt är iakttagen, bedömd och ifrågasatt. Undersökningar visar att den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga. Därför ser vi ett stort behov av en fungerande, närvarande och lättillgänglig elevhälsa på alla skolor i kommunen.

Fler skolbibliotekarier

Skolverket påpekar att skolbibliotekarier spelar en viktig roll för elevernas läsutveckling, digitala kompetens, studieresultat och källkritiska perspektiv. Skolbibliotekarierna ger dessutom stöd i grupparbeten, undervisar lärare om informationssökning och stöttar elever med särskilda behov. Betydelsen av bemannade skolbibliotek och skolbibliotekariernas profession och specifika pedagogiska kompetenser ska inte underskattas. Därför vill vi se en högre bemanning på skolbiblioteken.

Läxfri fritid

Hemläxor gör skolan ojämlik. Den som har någon där hemma som har tid och möjlighet att hjälpa till med läxan får ett försprång jämfört med den som inte har den hjälpen. För att skolan ska vara jämlik ska alla elever ges samma förutsättningar. Därför vill vi säkerställa att alla elever får det stöd de behöver av de utbildade pedagoger som arbetar på skolan. Studiestöd ska erbjudas i skolan på schemalagd tid – fritid ska vara fri tid.