• Vänstern jobbar...
inlägg

Vänstern jobbar för Vättern

Svar på ”Vet Lalandia vad som väntar?”, publicerad i MVT 23/2.

Vänstern jobbar för Vättern

Vad bra att du lyfter frågan om skyddet av Vättern till allmän debatt! Det behövs, av nästan alla de skäl som du tar upp. Du ställer krav på politiken att agera och att redovisa vad som görs därifrån. Litet mindre bra är att vi som finns på den politiska arenan kanske inte har lyckats förmedla det som vi faktiskt gör. Din insändare visar att vi säkerligen behöver bättra oss på just den punkten.

För det görs faktiskt en hel del – i varje fall hos oss inom Vänsterpartiet. Det senaste överflygningsbeslutet har överklagats av Vänsterpartiet i Motala.

Vi arbetar annars rätt intensivt (men kanske på sina håll litet inåtvänt) med frågan och det gör vi i ett särskilt nätverk, VätternVänstern. Det består av Vänsterpartiföreningen som finns runt sjön, eller på orter som tar eller kommer att ta sitt dricksvatten från sjön. Inom nätverket jobbar vi med opinionsbildning inåt mot politiken och utåt mot medborgarna.

Vänsterpartiet är det enda parti vars partiledare har tagit upp Vätternfrågan i riksdagen och Vänsterpartiet har också skrivit en riksdagsmotion om detta, en motion som kommer att beredas i Försvarsutskottet i april, och sedan behandlas i riksdagen. I den motionen kräver vi att Försvarsmakten städar upp efter sig, och sedan flyttar sina skjutövningar och flygverksamhet från den här känsliga miljön.

Det finns för övrigt en modern anläggning som bara står och väntar – i Älvdalen – och enligt uppgift skulle en sådan lokalisering välkomnas av älvdalingarna. Detta, plus att det finns en kraftig folklig opinion kring detta, samt att politiker från många partier håller med oss, gör att det för en gångs skull kan finnas förutsättningar att få en riksdagsmajoritet att besluta enligt motionens intentioner. För en särskild aspekt i detta är att vi anser att det är helt otillständigt att försvarets intressen alltid går före alla andra intressen. Frågan handlar därför också om demokratins kvalitet.

Och det som VätternVänstern gör konkret just nu är att hålla Vänsterpartiets riksdagspolitiker uppdaterade, kunniga och förberedda när motionen kommer upp till behandling, men så att man också innan dess kan ta diskussioner i olika informella sammanhang. Det senare kan också gälla frågan om hur regeringen skall ställa sig kring de överklaganden som du nämner i din insändare.

Vänsterpartiet har ingen plats i regeringen men ”våra” politiker vistas i samma korridorer som socialdemokrater och miljöpartister och bör samtalsvis kunna resonera kring detta. Det vill säga om man är lite påläst och insatt. Vilket vi har sett som vår uppgift att underlätta.

För VätternVänstern
Rolf Hansson