• Jodå, det är da...

Jodå, det är dags att oroa sig

Svar till Skattebetalare och Caroline Uneus.

Du har rätt, skattebetalare. Nu oroar vi oss. Alliansen kommer att privatisera äldrevård mm. Inte för kvaliteten eller valfriheten (valfriheten är en myt, där det finns ledigt boende får man plats). Huvudfrågan för borgerligheten är företagande till varje pris. Att vi ska bidra till vinster i företagen med våra skattepengar har tydligen ingen betydelse. Bra ekonomisk hushållning att ha vinster i välfärden? Nej, inte alls. Försvinner våra skattepengar i privata fickor dräneras välfärden.

Vinster gör man på sämre personaltäthet och sämre löner. Är det kvalitet? När Solbackens äldreboende drevs av Attendo tvångsförflyttades äldre från Strömsborg för att fylla upp platserna; så att Attendo skulle gå med vinst. Lyckligtvis har vi i Solidariskt Motala tagit tillbaka Solbacken. Boendet är nu kommunalt demensboende, som fungerar utmärkt. Men Alliansen kanske vill nedmontera allt arbete som lagts ner för att utveckla t ex äldreomsorgen?

Och du vet väl, kära skattebetalare, att Aleris ägs av Wallenbergs. Tror vi att de etablerar sig i välfärden av några andra skäl än att tjäna pengar? Företagande är viktigt, öppna gärna privata boenden mm, men INTE MED VÅRA SKATTEPENGAR!!!!!

Kerstin Lundberg, gruppledare Vänsterpartiet