• (V)i har en bud...

(V)i har en budget för ett jämlikare Motala

Det är dags att stoppa vinstjagande företag från att sko sig på våra skattepengar. Det är dags att ge vård- och omsorgspersonalen trygga jobb och höjda löner. Det är dags att låta äldre få större frihet och unga större möjligheter. Det är dags att sänka politikernas löner och att höja skatten.

Stärkt välfärd, rättvisare fördelning och hejdat klimathot. Det är prioriteringarna i Vänsterpartiets första egna budget i Motala på över 20 år. En budget som omfördelar från de som har, till de som behöver. Den enda budget som går ihop utan överdrivna förhoppningar om effektiviseringar. Och en av få som inte döljer besparingar genom att snuva nämnderna på pengar för ökade kostnader.

Vi ställer inte upp på fler neddragningar i välfärden, samma välfärd i vilken de hjältar vi applåderar under krisen har sin anställning. Det är snarare hög tid att ge dem vad de förtjänar; fler arbetskamrater, trygga anställningar och att slippa delade turer.

Genom att bland annat införa låginkomstskydd inom barnomsorgen, säkerställa fler billiga hyresrätter och ta tag i de låga lönerna inom kvinnodominerade yrken ser vi till att skattepengarna fördelas rättvisare.

Det är dags för ett jämlikt Motala. Det är dags för en riktig vänsterbudget.

Peter Karlberg (V) och Rebecca Roxvret (V), kommunfullmäktige.