• Vänsterpolitik ...
Zoom-möte 8 maj, anmälan krävs för att få länk

Vänsterpolitik bra för småföretagare

Företagande skapar jobb, som skapar skatteintäkter, som kan finansiera vår välfärd.

Det här är så självklart för de allra flesta politiskt intresserade, att det inte borde behöva sägas. Men av någon anledning finns en bild av att Vänsterpartiet varken delar den uppfattningen eller har några ambitioner att underlätta för ett växande företagande. Faktum är att Vänsterpartiet är riktigt bra, kanske rentav bäst, på förslag som gynnar små och medelstora företag.

Påfrestande otrygghet och ekonomisk osäkerhet lyfts fram som de största nackdelarna och största hindren för att starta och driva företag. Det sociala trygghetsnätet är en del av vår gemensamma välfärd. Vi tycker att det ska gälla lika för alla, så att även egenföretagare fångas upp vid till exempel sjukdom, arbetslöshet eller förändrade levnadsförhållanden.

Ett annat problem som många småföretagare lyfter är att sjuklöneansvaret är betungande. Därför föreslår vi att företag med upp till tio anställda helt ska slippa betala 14 dagar sjuklön. På så vis sänker vi tröskeln för företag att våga anställa och växa. Vi vill även stärka de lokala sparbankernas möjligheter att konkurrera med storbankerna och på så vis bidra till utvecklingen av det lokala näringslivet.

Det finns egentligen bara några få undantag för vårt uppriktiga stöd för ett ökat privat företagande; skola, vård och omsorg. I offentligt ägd verksamhet är insynen större och ekonomin inte överordnad kvaliteten. Det finns mindre, privata bolag inom de här områdena där ägare och personal är en del av verksamheten och där det finns ett stort engagemang och fokus på kvalitet.

Samtidig är det här områden där det är oerhört viktigt att ekonomin inte villkorslöst överordnas kvaliteten, vilket faktiskt är fallet i ett aktiebolag; förutom att leverera kvalitet så ska pengarna räcka till en vinst för aktieägarna. Vinster som i många fall inte stannar i varken verksamheten, kommunen eller landet och vinster som i de flesta fall skapas genom att sänka nivån på löner och arbetsmiljön för de anställda.

Jobb skapas när innovationer och nytänkande omsätts i nya produkter och tjänster, inte genom att konkurrera med lägre löner och sämre villkor. Med vänsterpolitik möjliggörs ett tryggt, hållbart och levande näringsliv där nuvarande och blivande Motalabor vågar ta steget.

Peter Karlberg, gruppledare Vänsterpartiet Motala
Läs också gärna vår motion i riksdagen, Social trygghet för småföretagare.