Kultur för alla – inte bara några få

Kultur ska vara tillgänglig –
för alla, inte bara en lyx
för några få.

Kultur för alla inte bara några få

I Motala ska alla kunna ta del av kulturen

Kulturen är ingen lyx! Den är ett av människan djupaste behov; nödvändigt för att få oss att skratta, gråta och tänka efter. Det är också ett sätt att få komma bort en stund. Ett vardagsrum utanför hemmet kan en säga och inte minst en chans att få träffa andra människor. Men för att kulturen ska ha effekt måste den nå ut till många; inte bara en liten klick!

Ungdomar är en grupp som ofta missas när en pratar om kultur. Men de behöver också få ett annat  vardagsrum, men om kulturen inte finns där de finns är risken stor att de missar möjligheten att få ett rikare liv. Därför måste vi ta kulturen till dom! Till Väster och Ekön, men också till Klockrike och Tjällmo. Genom fritidsgårdar, arrangemang, bibliotek och inte minst Kulturskolan.

För att alla ska få ta del av kulturen behövs bland annat:

• Ett starkt bibliotek! På biblioteken stärks demokratin genom samtal över generations-, köns- och  etnicitetsgränser genom föreläsningar, språkcaféer, högläsning, speldagar m.m.
  • Mer kultur för unga! Vi vill därför se fler fritidsgårdar. Där barn och ungdomar kan hänga med kompisarna, testa nya saker, gå på konserter, diskutera och ha kul.
  • Avgiftsfri Kulturskola! Kulturskolan är till för alla; såväl innerstad som landsbygd och rik som fattig. Vi har redan sänkt avgiften men vi vill att Kulturskolan ska vara gratis innan 2022.

Dela den här sidan: