• Minskad insyn m...
inlägg

Minskad insyn med alliansen vid makten

Replik på ”Öppenheten har ökat i Motala” av Kåre Friberg (M) i MVT 1 juli 2019

Alla politiska partier är inte representerade i alla politiskt beslutande rum. I arbetsutskotten, där varken Vänsterpartiet eller Miljöpartiet ens får insyn, tas allt fler stora beslut. Det är er fulla rätt som styrande minoritet, men inte ett snyggt sätt att agera om en vill hävda ett öppet och demokratiskt styre.

Av Kåre Fribergs svar kan vi utläsa att öppenhet, insyn och demokrati inte är något han som kommunstyrelsens ordförande tänker ta ansvar för, längre än i samtal med oppositionsrådet. Ett beklagligt sätt att hantera det svaga mandat Alliansen sitter på. Vi har ett bra samarbete och dialog i Solidariskt Motala men om Alliansen menar allvar med en bred dialog bör ni anstränga er mer än att låta dörren stå öppen om ni vill få med alla partier. Om, alltså. För självklart är det så att vi i Solidariskt Motala är självständiga partier som faktiskt inte tycker och tänker likadant i alla frågor. Om ni vill veta hur vi i Vänsterpartiet tycker räcker det inte med att fråga det socialdemokratiska oppositionsrådet.

Vi noterar att istället för att försvara eller förklara varför Alliansen gjort det svårare för oppositionen att få insyn och tillgång till kommunens handlingar, och därmed även ökat arbetsbördan för nämndsekreterarna, hänvisar Kåre Friberg till vilka som närvarade när beslutet togs. Ett beslut som för de flesta närvarande var högst oklart, i protokollet framställs som en informationspunkt och som tydligt visar på det typ av styre Alliansen bedriver; slutet, förhastat och skoningslöst.

Kåre Friberg upprepar mantrat att de effektiviseringar och nedskärningar som görs är nödvändiga. Som om de stod utan makt. Samtidigt kan vi redan nu se flera exempel på att de frångår sin princip om att enbart prioritera lagstadgad verksamhet. Om det nu tynger den styrande minoriteten så att styra så är vi fullt beredda att ta över. I vår budget prioriterar vi annorlunda, och vi skäms inte för att vi satsat och investerat i Motalas välfärd.

Peter Karlberg
gruppledare