• Ingen är till s...

Ingen är till salu

Det har nu publicerats en rad artiklar om en känd svensk mans sexköp. En del har ömkat honom, andra fördömt.

Det är tragiskt att kvinnors berättelser, frivilligorganisationers redovisningar och fakta från forskare inte verkar ha nått fram. Att det krävs att en känd man åker fast innan media visar intresse och frågan kommer upp på dagordningen.

Några har efterfrågat ”hennes” berättelse. En berättelse vi aldrig kommer få höra. För varför skulle hon berätta, och dömas därefter? Vi lever i ett samhälle där kvinnorna döms, inte bekräftas. Som om en betalning helt fråntar henne rätten över sin egen kropp och ger mannen rätt att göra vad han vill med henne – utan någon som helst tanke på hennes situation.

Vi lever i ett demokratiskt samhälle, där ingen kan köpas eller ägas av någon annan. Den utbredda förekomsten av sexköp hotar det, och behöver bekämpas! I Motala stöttar vi Kvinnojouren i deras arbete men vi ser också behov av att arbeta med frågan bredare.

Motala kommun har efter jämlikhetsberedningens förslag undertecknat CEMR-deklarationen, en europeisk deklaration för jämställdhet. Det innebär att Motala kommun har förbundit sig att arbeta aktivt med frågorna.

Genom samtal och föreläsningar för unga om hur man bör uppträda mot varandra, genom civilkurage på arbetsplatsen och kunskapande om HBTQI-frågor kan vi tillsammans förändra attityder och beteende i samhället. I detta står vi enade – det är viktigt för demokratin, och inte minst för våra flickors möjligheter att forma sina liv.

Annelie Almérus (M)
Rebecca Roxvret (V)