• Fritidsbank för...

Fritidsbank för en friare idrott

DEBATTARTIKEL 2019-02-15

Fritidsbank för en friare idrott

Ett aktivt fritidsliv har många fördelar. Fysisk aktivitet gagnar såväl fysiska som psykiska förmågor. Att vara en del av idrottsrörelsen bidrar ofta till självkänsla, gemenskap och nya kamrater. Deltagande främjar dessutom inkludering och integration. Detta är också något som Motala kommuns ambitiösa kartläggning för att motverka och minska segregation befäster.

Idrottsforskning har sedan länge varnat för ett växande folkhälsoproblem bland barn och unga, som har blivit allt mer stillasittande. De som växer upp i en socioekonomiskt utsatt miljö är kraftigt underrepresenterade i idrottsrörelsen och har generellt sämre hälsa än dem med bättre socioekonomiska förutsättningar.

Det är allvarligt att allt färre barn och unga deltar i föreningslivet, samtidigt som flera av vår tids folksjukdomar breder ut sig som följd av fysisk inaktivitet. Riksidrottsförbundet menar att idrott för barn ska organiseras så att den möjliggör för aktivt deltagande i flera idrotter, så att den enskilde kan testa vad som känns bra och glädjas i flera sporter, vilket ofta leder till ett långvarigt idrottande.

En sport- och fritidsbank fungerar likt ett bibliotek, där artiklar lånas ut under en begränsad tid. Innehållet tillförs av privatpersoner, föreningar och andra organisationer som inte längre har behov av sin utrustning.

Sport- och fritidsbanken är även en miljövänlig inrättning som minskar slit och släng av användbar materiell. Ett smart och bra exempel på delningsekonomi i praktiken.

Region Östergötland bedriver satsningen ”Sätt Östergötland i rörelse” med intentionen att stärka folkhälsan genom fysisk aktivitet. Inom ramen för satsningen har Östergötlands idrottsförbund och Fritidsbanken presenterat konceptet för kommunerna som visade stort intresse för detta.

Vid idrottsgalan 2019 tilldelades konceptet Fritidsbanken ”Fair-Play Priset” av Stadium och idrottsgalans organisation med motiveringen att ”dess verksamhet möjliggör att fler inspireras till ett liv i rörelse på ett hållbart och ekonomiskt sätt”.

Utifrån dialog med lokala idrottsföreningar och detaljhandel så skulle en sport- och fritidsbank i Motala vara ett bra komplement till deras verksamheter som sannolikt bidrar till intresse, engagemang och fler utövare med längre varaktighet. I förlängningen kan en sport- och fritidsbank mycket väl vara gynnsam för såväl lokal idrottsrörelse som detaljhandel.

Utrustning för att testa på många olika sporter blir kostsamt. För barn med föräldrar vars ekonomi är knapp finns sällan utrymme att bekosta allt detta. Att dessutom kunna låna bra utrustning till en tillfällig aktivitet i skolan eller en privat utflykt är en förmån för Motala kommuns invånare. En sport- och fritidsbank ger alla, ung som gammal, oavsett ekonomiska förutsättningar, möjlighet till ett aktivt fritidsliv.

Vi har undersökt förutsättningarna för en sport- och fritidsbank i Motala. De har visat sig goda och intresset är stort. Med den bakgrunden så kommer vi driva på för att den inrättas snarast.

Elias Georges (S)
oppositionsråd