• Digitala nämnds...

Digitala nämndsmöten borde vara en självklarhet

I april beslutade fullmäktige att införa möjligheten för kommunens nämnder att sammanträda med ledamöter närvarande på distans. Bakgrunden till detta beslut är naturligtvis Coronapandemin som bidragit till att färre har möjlighet att delta på sammanträden på grund av sjukdom eller symptom. Ett naturligt och bra initiativ, tycker vi. Licenser köptes in och nämndsekreterare förberedde sig för den nya mötesformen.

Men, när de första sammanträdena nu ska hållas blir det tydligt att intresset hos förvaltningar och nämndsordförande att möjliggöra digitalt deltagande är minst sagt svalt. Flera nämnder kommer bara att tillåta deltagande på distans om de annars riskerar att bli så få på mötet att de inte får fatta beslut. Bara tjänstgörande ersättare och ledamöter ska få delta digitalt, och dessutom krävs att deltagandet anmäls flera dagar innan sammanträdet. Det innebär att en kan bli utestängd från att delta vid förkylningssymptom som uppkommer närmare sammanträdet än så. Trots att tekniken alltså möjliggör deltagande på distans.

Att sätta ribban så högt innan en provar nya arbetssätt, som bidrar till såväl inkludering som möjlighet till minskade kostnader för reseersättning och annat är inget annat än omdömeslöst. Men framförallt leder den här onödiga restriktiviteten kring digitalt deltagande till en begränsning av demokratin. Som invald ledamot eller ersättare finns både en rättighet och en skyldighet att delta i nämndens arbete, även i dessa tider. Samtidigt är det viktigt att vi alla tar ansvar för att inte öka smittspridningen – har en symptom eller tillhör riskgrupp ska en hålla sig hemma. När det nu finns verktyg på plats för att säkerställa att alla kan fortsätta delta är det minst sagt beklagligt att det inte används.

Vi ställer stora krav på kommunens verksamheter att hitta sätt att fortsätta sitt arbete, är det då inte rimligt att även vi politiker ställer om?

Vänsterpartiet Motalas ledamöter och ersättare