• Därför bör inte...
inlägg

Därför bör inte Godegårds skola öppnas

Närmare relationer, tryggare barn, kortare resor. Det finns helt klart fördelar med mindre skolor på landsbygden. Efter att nu två utredningar gjorts är det dessvärre lika klart att förutsättningarna inte finns för att öppna skolan i Godegård till hösten.

Beslut som rör barn bör fattas på grundval av barnperspektiv, inte landsbygdsperspektiv. Vi anser att ett öppnande av skolan i Godegård till hösten 2019 riskerar att ge negativa konsekvenser för såväl elever som personal i såväl Godegård som de andra två landsbygdsskolorna i norra kommundelen, Nykyrka och Tjällmo. Ett sviktande elevunderlag tillsammans med svårigheter att rekrytera behöriga lärare, särskilt till landsbygden, riskerar att utarma och ge en mindre likvärdig skola för elever i Nykyrka och Tjällmo om även Godegård ska konkurrera om desamma. I denna bedömning är vi överens med Alliansen och röstade, liksom dem, i bildningsnämnden för att inte öppna skolan.

När frågan i veckan lyftes på kommunstyrelsen för en bedömning ur ett landsbygdsperspektiv fanns ingen landsbygdsutredning som underlag, enbart en skrivning från kommunstyrelsens ordförande där vidlyftiga visioner målades upp som avrundades med att förkasta tjänstepersonernas beräkning av kostnaden. Några 5 miljoner behövs inte, utan Alliansen anser sig kunna ro i land detta med mindre än hälften, 2 miljoner. Framtida kostnader ska samtliga förvaltningar bära, och allt detta i knappa ekonomiska tider.

Vi i Vänsterpartiet har sedan länge arbetat för ett tågstopp i Godegård, och flera gånger lyft behovet av att bygga bostäder på landsbygden. Vi har också stöttat de butiksägare som funnits på orten, till den gräns att det helt enkelt inte gick längre. Vi är också överens med Alliansen om att arbeta för ett perrongbygge. Nu säger Alliansen att en viktig förutsättning för deras satsningar i Godegård är en öppning av skolan. Det får oss att skarpt ifrågasätta deras genuina engagemang för såväl Godegård som övriga landsbygden.

Vårt, liksom Alliansens, ställningstagande i frågan om Godegårds skola i bildningsnämnden är taget utifrån ett väl underbyggt underlag från tjänstepersonerna; förutsättningarna finns inte för att öppna skolan. Vårt ställningstagande i frågan om Godegårds skola i kommunstyrelsen är taget utifrån samma underlag, eftersom något annat lika väl underbyggt gällande landsbygden inte presenterats.

Det här ställningstagandet betyder inte att vi inte värderar landsbygden, tvärtom. Vi vill säkerställa att det finns två stabila skolor i kommunens norra del, hellre än tre sårbara. Vi vill säkerställa att personalen på skolorna i Nykyrka och Tjällmo blir kvar, för både elever och lärares arbetsmiljö. Och vi är villiga att fortsätta satsa på såväl Godegård som andra landsbygdsorter, med eller utan skola.

Peter Karlberg
ledamot kommunstyrelsen