• Av med offerkof...
inlägg

Av med offerkoftan, Alliansen

Motala står inför en ekonomisk utmaning, men att det bara finns en väg att gå stämmer inte.

”Det finns ingenting att välja på. Vi måste gå den här vägen.” Orden är Kåre Fribergs, ordförande i kommunens ledande politiska organ. Samtalsämnet är det ekonomiska läget i Motala kommun. Att ett kommunalråd i styrande minoritet anser sig så bakbunden, samtidigt som förödande beslut fattas, är både förvånande och provocerande.

Varför sitta kvar om den ”utstakade” vägen inte tilltalar? Varför fortsätta ta de obekväma besluten, nedskärningarna och nedläggningarna? Det är ingen som tvingar dem, snarare tvärtom. Vi i Vänsterpartiet kämpar så hårt vi kan för att få gehör för en alternativ väg. Men tvärtemot vad Alliansen vill göra sken av saknas en öppen dialog med och en seriös ton gentemot oss. En smula ödmjukhet vore kanske klädsamt när en styr i minoritet?

Även vi i Vänsterpartiet är medvetna om den ekonomiska utmaning vi befinner oss i. Med många barn och många äldre som förtjänar en fungerande välfärd – samtidigt som gruppen däremellan, de som arbetar och betalar skatt för att finansiera densamma, inte är tillräckligt många.

Men att påstå att det bara finns en väg att gå i det här läget är ren lögn. Vad som är och borde vara kärnverksamhet är det ingen som har tolkningsföreträde på. Och vi har redan sett många exempel på att Alliansen visst kan skaka fram pengar till icke lagstadgad verksamhet, när de vill.

Men kanske är det på tiden att vi tar en större diskussion om just kärnverksamheten och om vilka prioriteringar kommunens medborgare faktiskt föredrar. Kanske är det så att de äldre i kommunen föredrar att kunna höja värmen i hemmet framför att behöva välja var den som utför hemtjänsten har sin anställning? Kanske är det viktigare för ungdomarna att ha en plats att samlas på, där de trevande kan söka kontakt med en trygg vuxen framför att leta upp någon ute på stan? Kanske är det viktigare med fler vuxna och mindre klasser i alla skolor, före att samtliga delar av kommunen har en skola? Kanske är miljön för våra barn viktigare än bekvämligheten att ta bilen ända in i stadskärnan? Kanske är en fungerande välfärd i dag viktigare för Motala, än ett plusresultat i årsredovisningen?

Rebecca Roxvret

Peter Karlberg