• Alliansen och S...
inlägg

Alliansen och SD i Motala sviker kvinnorna

Kommunalrådet Mark Henriksson (M) menade i ett sammanhang att Motala kommuns sparande inte handlar om ideologi, utan bara ekonomiska prioriteringar (MVT Opinion 1/8). Men ideologi är ingen abstrakt teori eller några tekniska spetsfundigheter. Ideologin är värdegrunden i ett parti. Människosynen, samhällssynen, synen på klimatet och ekonomisk fördelningspolitik.

Utifrån vad som är viktigt för människorna i Motala ska prioriteringarna göras. Kommunen är inte ett företag, som högern tycks tro. Till det kan läggas faran att många borgerliga högerpolitiker själva är företagare och vi får väl hoppas på att de vet vilken stol de sitter på när de tar beslut som förtroendevalda.

Jag anser att Alliansen och SD inte vet vad de sysslar med när det gäller grundläggande gemensamma uppdrag i en kommun, som bygger på våra skattepengar. Några handlare vill ha p-platser mitt i stan. Javisst, strunta i miljön, säkerheten och trivseln i stan.

Någon vill öppna krog i Hallen. Javisst, strunta i ungdomarna, kör ut gaygruppen, och varför ska pensionärer få en fristad för träning? De kan väl sitta på hemmet med filt över benen när vinterstormarma kommer. Och äta kall mat.

Motala hånas i satirprogrammet ”Svenska nyheter” på SVT. Då har man gjort bort sig. Visst kan man göra bort sig ibland, men detta är allvarligare än så. Det speglar synen på alldeles vanligt folk, vi skattebetalare som bor, lever och utvecklar kommunen.

Visst behövs goda företag för jobb och utveckling och Tillväxt Motala är kommunens sätt att bana väg för detta arbete. Vi lägger miljoner på den upphandlingen. Så låt dem göra jobbet. Vänsterpartiet älskar småföretag, förresten. Om ni nu trodde något annat.

Nu hotas fler, absolut nödvändiga, verksamheter, bland annat Motala kvinnojour. Ett flaggskepp bland Sveriges ROKS-jourer. Inarbetat, fungerande, professionellt. Visst är det kommunens uppgift enligt kommunallagen att klara denna uppgift, men gör den det?

Om kvinnan vill vara anonym? Om arbetsbelastningen blir större på socialen? När  kvinnan behöver medföljande till polis, rättegång etc. Har socialen personal, tid, resurser till detta? Jag betvivlar. Det är också av stor vikt att politikerna får ett grundligt underlag när beslut ska tas, att tjänstepersoner är kunniga och neutrala och att förslag är rimliga.

Men mäns våld, med cirka 17 kvinnor per år som mördas av man, exman, sambo, kanske inte är så viktigt? Och polisen prioriterar män som dödar män.

Att som SD med flera mena att jouren ska läggas ner för att män inte finns i verksamheten är rent ut korkat. Då förstår man ingenting, har inte läst på, inte kontrollerat forskning. Men uttalar sig ändå.

Vänsterpartiet stödjer jouren. Det är en tung jämställdhetsfråga, det kan gälla liv och död. Jag har erfarenhet av feministiska frågor sen 70-talet. Jag vet vad jag pratar om. Vänsterpartiet blev ju till och med utkastade från majoriteten förra perioden för jag/ vi stod upp för en långsiktig lösning i frågan om jouren. Big mistake visade det sig. Och kanske speglar detta också hur politiken ser ut i Motala. Gubbväldet som är så nöjda med sig själva och killgissar utan kompetens i viktiga frågor.

Att spara på nödvändiga verksamheter brukar slå tillbaka och långsiktigt bli mycket dyrare. Men strunta i det Alliansen! Budgeten måste se bra ur. Vad som händer med misshandlade kvinnor är kanske inte så noga.

Kerstin Lundberg (V), kommunpolitiker Motala, regionpolitiker Östergötland

Dela den här sidan: