• Alliansen i Mot...
inlägg

Alliansen i Motala effektiviserar bort demokratin

Öppenhet, insyn och demokrati. Det var några av Alliansens viktigaste valfrågor i Motala. När vi i Vänsterpartiet summerar deras första år vid makten kan vi konstatera att det bara var tomma ord.

Att styra utan att ens ha hälften av Motalabornas stöd är en utmaning. En utmaning som kräver ett visst mått av ödmjukhet samt en öppenhet och dialog med den nästan lika stora oppositionen. I stället för att ta sig an utmaningen på ett moget sätt försöker Alliansen stoppa huvudet i sanden.

Möjligheten för partierna att ta fram underlag från kommunens handlingar har begränsats. Beslut fattas utan någon typ av samtal med oppositionspartierna, ofta utan samtal med berörda verksamheter, utan respekt för de konsekvenser de leder till och kanske allra mest anmärkningsvärt; i många fall i arbetsutskott där bara ett fåtal partier är representerade och i ytterligare några fall av en enskild politiker.

När tjänstepersoner gör sitt jobb, så som lagen och vi politiker beslutat, undrar kommunstyrelsens ordförande vad ”i helsike” som pågår, kör över både tjänstepersoner och den nämnd där beslutet skulle fattats bara dagar senare och tar saken i egna händer. Effektivt, tycker kanske vissa. Odemokratiskt, säger vi.

Oftast går det vägen, eftersom Sverigedemokraterna på det stora hela röstar igenom Alliansens förslag. Hur SD hanterar sin ”oppositionsroll” får stå för dem. Men vi i Vänsterpartiet står för att vi inte delar Alliansens politik. Vi agerar som en kan förvänta sig av ett oppositionsparti; vi röstar mot förslag som försämrar för vanligt folk och föreslår en annan fördelning av Motalabornas skattepengar. Något Alliansen viftar bort som ”barnsligt”. Och när vi tolkar och agerar utifrån uttalanden i lokala tidningen, eftersom det ofta är vår enda källa till information, beskylls vi för populism och tidningen för att sprida ”fake news”.

De ledande politikerna i Motala kommun i dag har flera bakgrund i näringslivet, i ledande positioner. En bakgrund som inte alls behöver vara ett hinder, förutsatt att en förstår att demokratiskt arbete i en kommun är något helt annat. Priset för att försumma det faktumet är högt. Och detsamma gäller för effektiviseringar precis som all kommunal politik; demokratin och medborgarna måste sättas först!

Peter Karlberg
gruppledare