Överskott ska gå tillbaka in i verksamheten

Micke SääfReplik insändare i mvt 28/6

Ja du Göran Fornåå, för att utrycka oss kort – vi kommer att fortsätta vara emot vinster i välfärden. Oavsett om det är du, Kjell Fransson i Liberalerna eller någon annan som förespråkar riskkapitalister – så kommer Vänsterpartiet fortsätta att vara emot vinstuttag ur välfärden.

Vi tror inte på idén att välfärdspengarna ska flyttas till skatteparadis. För det är ju det som händer när bolagen använder så kallade skattetekniska åtgärder för att betala räntorna som finansierar ägarbyten. Så länge bolagen år efter år kan göra vinster utan att betala bolagsskatt, det vill säga det som vi vanliga människor kallar för skattesmitning, kommer vi aldrig att tröttna på att säga nej till vinstuttag ur välfärden.

Bakgrunden till att man kan smita undan samhällsansvar på skattebetalarnas dubbla bekostnad är för att vinsten lämnas som koncernbidrag till moderbolaget. När dessa koncerner i sina årsredovisningar redovisar ett nollresultat eller till och med förlust trots att en rad miljonärer blir rikare – så inte är det verksamheterna som gynnas.

Då verksamheten är vinstdrivande har välfärdstanken ersätts med profithunger. Vilket i sin tur leder till nedskärningar och besparingar för vanligt folk samtidigt som ägarna fortsätter tjäna miljarder på skattepengar avsedda för vår gemensamma välfärd. Vänsterpartiet anser att eventuella överskott ska gå tillbaka in i verksamheten. Men när några ger sig in i välfärden för att berika sig själv, det är då vi vill sätta stopp!

Vänsterpartiet har länge krävt ett förbud mot vinstuttag ur välfärden. Borgerliga och liberala debattörer och aktivister har däremot krävt att marknadsekonomin ska ges friare tyglar och riskkapitalister ska kunna gynnas mer.

Ursäkta oss Göran Fornåå – men Vänsterpartiet kommer fortsätta att hålla frågan levande, både lokalt i Motala, regionalt i Östergötland och i landet i övrigt.

Micke Sääf ordförande Vänsterpartiet i Motala