Nytt rekord när det gäller besökare!

uskmöte_1 uskmöte_3 uskmöte_4Gårdagens Vänstercafé,  som vi hade i Folkets Hus, slog ett nytt rekord när det gäller besökare! När vi insåg hur många som tänkte komma fick vi snabbt boka Fullmäktigesalen för att alla Uskor skulle få plats och kunna höras.  När vi till sist räknade in alla cafégäster såg vi att det hade kommit över 80 personer – något som vi tycker var jätteroligt och som ärligt talat chockade oss en aning. Caféet handlade om hur kommunens personalpolicy fungerar i praktiken – därför hade vi med oss några resurspersoner –  personalchefen Rose-Marie Andersson och förhandlingsledaren Tommy Larsson samt ordföranden från Kommunal Putte Elf och skyddsombudet Rose-Marie Fransson.

Det hela utvecklades till ett Vänstercafé där det var högt i tak. Många uppfattningar och synpunkter på hur Motala kommun fungerar som arbetsgivare, om hur det går med Kommunals förhandlingar när det gäller såväl arbetstider, arbetsmiljö som information och kommunikation i största allmänhet. Bara detta att 80 personer offrade sin lediga kväll för att komma och berätta för oss politiker om hur det ser ut i vardagen talar sitt tydliga språk.

Vår tanke med hela Vänstercaféet var att lyssna av stämningen i kommunen när det gäller personalpolicyn. Detta uppnåddes med råge. Och vi lyckades samtidigt få med ett och annat ord om vad Vänsterpartiet står för, hur, och vilka frågor som vi driver, samt att Rolf Hansson efter årsskiftet ska bli ordförande i Personalnämnden.

Vi fick bekräftat att det finns en hel del saker kring personalfrågorna som kan och måste förbättras och att det kommer kräva mycket arbete på många nivåer, bland annat att det är viktigt att alla kommer ihåg sina roller och gör rätt saker. Det här är ett krävande, utmanande arbete som naturligtvis inte kommer att lösas över en kafferast – men en sak är vi alla väldigt eniga i: Motala kommun ska bli en arbetsgivare som alla kan vara stolta över.