Opinionsåret 2013

”Den odiskutabla vinnaren under året är Vänsterpartiet och Jonas Sjöstedt som levererar dryga 3 procentenheter till den rödgröna sidan.”

Detta skriver Svenska Dagbladet i en kommentar till årets SIFO-mätningar.

”Vänsterpartiet inledde året med 4,6 procent och avslutar med 7,8. Det är den bästa Sifo-noteringen sedan Sjöstedt blev partiledare 2012.

Det har ibland låtit som politiska besvärjelser när Sjöstedt har resonerat om hur Vänsterpartiet – om partiet inte skulle släppas in i en rödgrön regering – har förutsättningar att växa när besvikna S-sympatisörer överger en mittenlutande Löfven-regering.  Men det är ett politiskt rationellt resonemang, och kanske har Vänsterpartiet redan börjat fungera som tillflyktsort för dem som inte tycker att Socialdemokraterna håller tillräckligt långt till vänster.

Vänsterpartiet kan glädjas åt nya väljare, men också åt att flera andra partier har vänsterjusterat sin politik på viktiga områden.  Redan förra valet var V:s profilfråga att sätta stopp för vinstdrivande företag inom vård, skola och omsorg, och det ska enligt planerna bli samma sak nästa år.  I år har S-kongressen tagit förslag om att begränsa (men inte förbjuda) vinster och MP-kongressen lagt sig nära V-linjen. Folkpartiet och finansminister Anders Borg (M) har plötsligt sagt sig vilja kasta ut riskkapitalisterna ur välfärden.”

Tidningen skriver också:

Moderaterna gick in i 2013 med 29,3 procent och slutar med 25,1, ett ras med över 4 procentenheter. Det finns förstås flera förklaringar men ett av M-ledningens svar är en policyförskjutning: budskapet att de stora skattesänkningarnas tid är över.”

Läs gärna hela artikeln på: