Aktuellt om vår verksamhet

VänsterpartietVi har en månad full med aktiviteter bakom oss. Samtalen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet om den kommunala budgeten pågår och idag ska vi fortsätta för att även stämma av mot regeringens budgetproposition. För övrigt så sänker Alliansen skatten med 130 miljarder kronor och lägger 4,8 miljarder till vård, skola och omsorg – vilket vi snabbt kan räkna ut – även kommer att påverka den kommunala verksamheten.

Att det är en politik som gynnar de rika på de svagares bekostnad har vi under åren kunnat konstatera och att staten vältrar över kostnader till såväl kommuner och landsting medför att barn, ungdomar, arbetslösa, sjuka, pensionärer och så vidare drabbas. Välfärden är något som ska privatiseras, det är de med pengar som ska åka gräddfil till snabbare service och vård. När skolorna inte får resurserna att räcka till kan de med pengar köpa Rut-läxhjälp, behöver du vård kan du …

Passar på och skriva citat från vår distriktsordförande Linda Snecker: ” Det här är ingen budget som får Sveriges välfärd på fötterna. Det här är ingen solidarisk budget för att samhällets svaga ska få det bra. Det här är ingen budget som hjälper den ensamstående mamman, den bostadslöse ungdomen eller den nyanlände afghanska pojken. Det här är en budget för den som är girig, för den som tjänar bra med pengar och som nu får ännu mer att röra sig med. Alliansens känslokalla politik sveper som en kall höstvind över Sverige.”

Vad har vi gjort mer än funderat över budgeten. Två Vänstercaféer hos Kulturverkstan i Konsum Ringen har vi hunnit med. Den första där vi hade besök av Transport handlade mycket om tryggheten på arbetsplatsen, om upphandlingar och hur vi i kommunen borde agera. Med under kvällen var även Linda Snecker som bland annat pratade om valupptakten. Under kvällen beslutades det även om att partiföreningen ska engagera sig mer i Aktion Rädda Vättern. Den andra cafékvällen hade fokus på kollektivtrafik där vi hade besök av Kommunal och Jonas Andersson som sitter för oss i Trafiknämnden i Östergötland. Vi har även lämnat ett svar till det öppna brevet alla kommunens partier har fått om kultursituationen i Motala.

När det gäller utbildning har vi genomfört en Vänsterskola för dem som är intresserade av att vara med på våra vallistor. Nu har vi börjat planera för nästa som kommer att handla om Feministiskt självförsvar. Utöver detta har vi träffat Hyresgästföreningen här i Motala för att uppdatera och lära oss mer om hur det ser ut på bostadsfronten här i kommunen. Även inom detta område ser vi hur hårt Alliansen politik slår mot dem som bor i hyresrätter. Orimliga konsekvenser när det gäller skatter, såväl ny som renoveringar lägger extra kostnader på de boende.

Det som är aktuellt den närmaste tiden är att vi byter representant i Plan- och Miljönämnden. Maggan Björkman slutar sitt uppdrag och i stället kommer vi under måndagen kommunfullmäktige välja in Bertil Carlsson. Det är bra att vi kan utöka vår grupp och vi passar på och hälsar Bertil välkommen till den kommunala verksamheten.

Dessutom håller vi och planerar för såväl en informationskväll och ett torgmöte för Aktion Rädda Vättern. De tänkta datumen är den 16 oktober och den 19 oktober. Mer information kommer när tider och platser är fastställda. I riksdagen har förövrigt Vänsterpartiet motionerat om att försvarets övningar i Vättern inte ska utökas samt att man ska utreda om ett totalstopp!

Hoppas att vi får träffa er alla på någon av våra kommande aktiviteter under hösten.