Måste vi ha Israels dödsvapen?

Israel tar sig rätten att bomba och ockupera sina grannar. Israel får testa sina vapen på svensk mark. Flygplanen som flyger över Gazaremsan och Libanon testflögs över Kiruna. Varför har Sverige gett dem tillåtelse? Israel har så mycket vapen, så effektiva dödsmaskiner, att den svenska regeringen tycker att vi måste köpa dem. Hundratals miljoner kronor från Sverige finansierar den israeliska krigsmaskinens blodbad. Sveriges regering riktar kritik mot Israel, men deras vapen måste vi tydligen ha. Det är hyckleri att stödja ockupationsmakten Israel.

Vad gör en svensk militärattaché i Tel Aviv? Bevakar vi regionens säkerhet från Israel, eftersom det är det enda land som Israel eller USA med säkerhet inte kommer att bomba?

Svenska civila ska ju efter tillstånd från Israel evakueras. De är ju inte som libanesiska eller palestinska civila, utan de är ju riktiga civila precis som medborgarna i Israel. Riktiga civila får inte bli fast i kriget, som finansierats av hundratals miljoner svenska kronor. Vi måste ju ha de där krigsmaskinerna.

Nu ser vi en värld där amerikaner står mot irakier, ryssar mot tjetjener, israeler mot libaneser och palestinier, kristna och judar mot muslimer. Är det så vi vill ha det. Nej aldrig! Vi måste säga ifrån, eftersom t ex G8-länderna inte gör det och Sverige lydigt följer med.

Avbryt vapensamverkan mellan Sverige och Israel nu.

Hans Norelius

PS: Jag har sänt ovanstående till MT/VT och Corren, men förväntar mig inte att de tar in den. Corren är en av Sveriges mest Israelvänliga tidningar. De tycks ha regelbunden kontakt med Israels ambassadör och försvarar på sina ledarsidor alltid Israels åtgärder. Jag har sänt dem kanske tiotal insändare, varav ingen kommit in. Jag ser heller inte mycket från andra om Israel olika insatser.